Det gør Københavns Kommune

Københavns Kommune arbejder med en række indsatser, der bidrager til at skabe renere luft i København.

I Københavns Kommune arbejder vi for at skabe øget viden om luftforurening i København, da luftforurening er et folkesundhedsproblem.

Derfor har vi i efteråret 2020 opsat fem kommunale luftmålestationer på udvalgte steder i byen for at skabe øget viden om, hvor omfattende luftforureningen er i områder med fx meget trafik og mange mennesker, og hvor mange fyrer op i brændeovne.

Herunder kan du læse mere om de indsatser, vi også arbejder med for at skabe renere luft i København. 

Indsatser i Københavns Kommune

Vis alle

Miljøzone

Borgerrepræsentationen besluttede med budgetaftalen 2020, at kravene i den eksisterende miljøzone fra d. 1. juli 2020 skærpes med nye emissionskrav til lastbiler, busser og varebiler.

Læs mere i budgetaftalen for 2020 (kk.dk)

Tomgangsregulativ

Københavns Kommune vedtog i marts 1990 et tomgangsregulativ, der har til formål at begrænse luftforurening, brændstofforbrug og gener for beboere og forbipasserende. Ifølge regulativet er det forbudt at lade sit køretøj holde i tomgang i mere end ét minut, hvis der ikke er behov for dette.

Læs mere om tomgangsregulativet (kk.dk)

Miljøvenlige busser

Københavns Kommune har i samarbejde med Movia eftermonteret et rensesystem på ca. 300 bybusser, der både kan fjerne partikler og kvælstofdioxid. Desuden vil dieselbusserne i København fra 2019 blive udfaset til fordel for elbusser eller busser med tilsvarende miljøegenskaber.

Gode forhold for cyklister

Københavns Kommune har meget fokus på at skabe en cykelvenlig by. Visionen for cykelindsatsen er, at vi vil være Verdens Bedste Cykelby.

Det indbefatter at det er trygt, hurtigt og komfortabelt for alle at cykle i København, uanset hvor rutineret cyklisten er. Cykelstrategien omfatter også PLUS-nettet, der er et prioriteret net af cykelforbindelser med særligt høje krav til cykelstibredde, vedligehold og snerydning.

Læs Cykelstrategien 2011-2025 (kk.dk)

Grænseværdier for luftforurening

Københavns Kommune overholder alle EUs grænseværdier for forurenende stoffer i luften.  Staten afrapporterer årligt til EU kommissionen på området.

Læs den seneste rapport (au.dk)

Klimaplan

KBH 2025 Klimaplanen er en helhedsplan og en samling af konkrete mål indenfor fire spor: energiforbrug, energiproduktion, transport og Københavns Kommune som klimavirksomhed.

Klimaplanen beskriver også, hvordan ambitionerne om CO2-neutralitet skal bruges som løftestang for en øget livskvalitet, innovation, jobskabelse og investeringer.

Planens ambitiøse målsætning om CO2-neutralitet i 2025 kan kun nås i et tæt samarbejde mellem myndigheder, virksomheder, vidensinstitutioner og københavnere.

Læs mere om KBH 2025 Klimaplan(kk.dk)

Grøn mobilitet

Grøn mobilitet handler om at sikre, at alle har mulighed for at vælge et grønt transportmiddel. Det skal være nemmere, sundere og mere effektivt at bevæge sig rundt i København.

Mobiliteten i København skal effektiviseres og forgrønnes for at stimulere væksten, bidrage til en CO2-neutral by og det gode københavnerliv. 

Læs handlingsplan for Grøn Mobilitet (kk.dk)

Kommunale luftforureningsmålere

Københavns Kommune har selv taget initiativ til at opsætte de fem kommunale luftmålere, som du kan se data fra her på siden. De supplerer de tre luftmålere, staten har opsat. Og de er bl.a. opsat for at få mere viden om luftforureningen i København. 

Viden gennem ekspertgruppe

For at få mere viden om luftforurening i København, og hvad vi kan gøre for at forbedre luftkvaliteten, har vi nedsat en ekspertgruppe, der skal understøtte arbejdet med at skabe øget viden om de sundhedsskadelige virkninger af luftforurening i København og komme med anbefalinger til initiativer, der kan mindske de sundhedsskadelige effekter af luftforurening i København.

Ekspertgruppen består af følgende eksperter inden for sundhed og luftforurening:

  • Professor Morten Grønbæk, Syddansk Universitet, direktør for Statens Institut for Folkesundhed (formand)
  • Professor Ole Hertel, Aarhus Universitet, DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi
  • Seniorforsker Thomas Ellermann, Aarhus Universitet, DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi
  • Professor Torben Sigsgaard, Aarhus Universitet, Institut for Folkesundhed – Miljø, Arbejde og Sundhed
  • Professor Ole Raaschou-Nielsen, Kræftens Bekæmpelse, Center for Kræftforskning
  • Professor Ulla Vogel, Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø
  • Professor Zorana Jovanovic Andersen, Københavns Universitet, Institut for Folkesundhedsvidenskab
  • Lektor Marie Pedersen, Københavns Universitet, Institut for Folkesundhedsvidenskab
  • Professor Annette Kjær Ersbøll, Syddansk Universitet, Statens Institut for Folkesundhed
  • Seniorforsker Teis Nørgaard Mikkelsen, Danmarks Tekniske Universitet, Institut for Vand og Miljøteknologi
  • Seniorrådgiver Kåre Press-Kristensen, Rådet for Grøn Omstilling

Ekspertgruppens anbefalinger gives med udgangspunkt i de årlige undersøgelser af luftforurening i 2019 og 2020 og den viden, medlemmerne af ekspertgruppen bidrager med.

Du kan læse de årlige rapporter og ekspertgruppens anbefalinger på kk.dk

Kampagne med oplysning om luftforurening i København

For at oplyse borgerne om luftforureningens sundhedsskadelige konsekvenser i København gennemfører Københavns Kommune i efteråret 2020 kampagnen Ren luft redder liv. Målet med kampagnen er at give københavnerne mulighed for at træffe beslutninger om transport og brændefyring på et oplyst grundlag.

Læs mere på kampagne-hjemmesiden (renluft.kk.dk)

Plan for ren luft

Borgerrepræsentationen vedtog i 2013 en plan for ren luft (Ren luft til københavnerne), der består af otte indsatser, som fuldt implementeret vil bidrage til at gøre luften i København mere ren. Herunder indsatser målrettet bl.a. renere kollektiv bustrafik, renere skibstrafik, renere havnetrafik og turisme. 

Læs Ren luft-planen (kk.dk)